An dificil pentru Spitalul din Deta

Interviu cu Dr Codruța Bungău, managerul Spitalului din Deta


Cum ați putea caracteriza anul care tocmai se încheie din perspectiva managerului Spitalului din Deta?
Am avut un an dificil, dar cu efort și consecvență, am reușit să-l finalizăm cu bine. Ni se pare firesc ca la sfârșit de an să aducem la cunoștința cetățenilor orașului Deta principalii indicatori ai activității noastre, atât calitativi, cât și cantitativi -valorici. Astfel, în anul 2014, am tratat de la începutul anului și până în prezent, 11.000 pacienți, dintre care 3.043 în regim de spitalizare continuă, 4.083 prin spitalizare de zi, 144 spitalizare cronici, restul fiind prezentări la camera de gardă. Segmentul internărilor de zi și compartimentul de cronici reprezintă noutăți pentru spitalul nostru, aceste compartimente noi fiind date în folosință și contractate cu Casa de Asigurări Timiș la jumătatea acestui an, odată cu intrarea în vigoare a noului contract cadru pe anul 2014.

Ce noutăți au apărut în acest an?
Tot în anul 2014 am reluat, după ani buni de pauză, activitatea ambulatoriului de specialitate integrat, care funcționează în toate cele patru specialități de bază: interne, chirurgie, pediatrie și obstetrică ginecologie. Ne-am bucurat pe tot parcursul anului de o mare adresabilitate din partea pacienților noștri, atât din orașul Deta, cât și din comunele și satele din jur. Ne-am străduit să le onorăm încrederea cu profesionalism și dăruire.

Cum puteți caracteriza colaborarea cu instituțiile și autoritățile locale?
Avem în continuare o bună colaborare cu medicii de familie din zonă, cu serviciul de ambulanță și SMURD Deta, cât și cu unitatea de primiri urgențe a Spitalului Județean Timișoara. Anul 2014 a însemnat și debutul unei acțiuni concertate a autorităților locale în sprijinul spitalului Deta. Astfel, primăriile și consiliile locale din Gătaia, Voiteg, Birda, Moravița, Livezile, Giera, Jamul Mare și Denta au alocat spitalului fonduri în valoare totală de 135.000 lei, care s-au alăturat sumei de 110.000 lei din partea Primăriei orașului Deta. Aceste sume au reprezentat 10% din bugetul total al spitalului, ajutându-ne să completăm finanțarea actului medical.

De ce a fost nevoie de această mobilizare de forțe? Ce se întâmplă cu contractul cu Casa de Sănătate?
Contractul cu Casa de Asigurări a acoperit 85% din internările continue (ne-au fost decontate 2.574 cazuri față de 3.043 realizate). Cu toate acestea, noi am continuat să deservim toată nevoia de sănătate a populației, practic nerefuzând acordarea asistenței medicale nici unui pacient care ni s-a adresat. Concret, dintr-o finanțare totală de 2.410.265 lei în anul 2014, 65% din sumă o reprezintă fondul de salarii al personalului medical și administrativ-auxiliar. Restul de 35% au reprezentat cheltuieli de funcționare, dintre care 10% consum de medicamente, 7% materiale sanitare și de curățenie și doar 1,5% cheltuială cu alimentele. La acest ultim capitol ne-am bucurat de sprijinul permanent al unor oameni inimoși care au înțeles eforturile pe care le depunem și care s-au alăturat personalului spitalului, și chiar unor pacienți care la rândul lor au contribuit prin donații la aprovizionarea cu alimente. Dorim să mulțumim pe această cale d-rei Roxana Valcan, d-nei Adina Mateescu, d-nei Maria Ștef, familiilor Rotariu Mirco și Lazăr Ștefan, d-lui Luncz pentru că ne-au fost alături în momente dificile. Ca și pondere a cheltuielior, în secțiile spitalului, din total cheltuieli, 27% (339.840 lei) au fost alocați compartimentului interne cu un număr de 1.671 pacienți internați, astfel că per pacient, costul mediu direct, per episod internare, a fost de 203 lei. Un procent de 39% (491.781 lei) au fost alocați compartimentului chirurgie-ATI, care a tratat prin spitalizare continuă 346 pacienți, cu un cost mediu per pacient, per episod internare de 1421 lei. Un procent de 16% din fonduri a consumat secția de ginecologie care a tratat 334 pacienți cu 206.194 lei, costul mediu per pacient, per episod internare fiind de 617 lei. Un procent de 21% din fonduri au fost alocate pediatriei, cu 470 cazuri, un cost total de 268.144 lei și un cost mediu per pacient de 570 lei. Nu în ultimul rând, 12% au fost alocați laboratorului de analize medicale și 5% au fost costuri cu radiologia.

Ce reprezintă aceste sume din punct de vedere bugetar?
Aceste costuri reprezintă costurile directe cu salariile, cât și cu medicamente și materiale sanitare, aparatură utilizată, investigații de laborator și imagistice. Nu sunt cuprinse costurile indirecte legate de regie, utilități sau alimente, care se contabilizează separat. Se observă din aceste cifre că, în continuare, am alocat un buget considerabil activității chirurgicale, pentru a susține activitatea intensă din acest sector, cu care de altfel ne mândrim. Ne-am străduit ca în condiții de finanțare modestă să asigurăm o asistență medicală de calitate într-o zonă de confort locativ, optimizând indicatorii cost-eficiență și cost eficacitate și prioritizand activitatea în funcție de nevoile reale de sănătate ale populației pe care o deservim.

Cum încheiați acest an și ce gânduri doriți să transmiteți colaboratorilor și pacienților?
Printr-o judicioasă administrare a fondurilor, am reușit să încheiem anul fără arierate. Mulțumim pe această cale tuturor factorilor decizionali locali, domnilor primari, membrilor consiliilor locale și îndeosebi domnului primar Roman Petru, pentru toată susținerea acordată. Mulțumim de asemenea personalului spitalului, care printr-un efort deosebit și o excepțională dăruire au completat de multe ori neajunsurile materiale și au contribuit la bunul mers al activității. Dar cele mai frumoase gânduri ale noastre se îndreaptă și la acest sfârșit de an, către pacienții noștrii, cărora le mulțumim pentru încrederea acordată și le dorim un an nou fericit, plin de realizări, bucurii și sănătate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Din respect față de cititorii noștri care exprimă opinii într-un limbaj civilizat ne rezervăm dreptul să moderăm comentariile și să le eliminăm pe cele care conțin injurii sau cuvinte obscene. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă asigurăm că opinia dvs va fi publicată în cel mai scurt timp.